Pages

Thursday 20 September 2012

GRADUAN SULUNG IJAZAH AL QURAN HAMPA NAIKI PENTAS KONVO TAPI SIJIL TAK DAPAT PENGIKTIRAFAN MQA

Pelajar sulung Ijazah Quran pegang folder kosong, sijil tak iktiraf lagi -sumber facebook

20 Sept - Pelajar batch pertama Ijazah Sarjana Muda Al Quran KUIN merasa hampa dan terkilan dengan pentadbiran Jamil yang seolah-olah mempermainkan mereka  apabila didapati Ijazah yang mereka perolehi semasa Majlis Konvo baru-baru ini tidak mendapat kelulusan Kementerian (MQA)

Mereka cuba mendapatkan sijil tetapi dimaklumkan bahawa sijil mereka tak boleh diberikan lagi kerana tidak mendapat Akreditasi penuh daripada MQA. Lantas mereka terus menuju ke Bapak Dekan Kuliah Quran. Tapi Bapak Dekan kata dia sibuk... meeting. kemudian mereka terus mendapatkan Bapak Timbalan Dekan Buchari. Buchari kata ..."kita akan bincang atau ambil tindakan"

Admin ingin memberitahu pembaca dan graduan terbabit :

1. Punca tergendala proses MQA adalah kerana Bapak Indon (Dekan Quran) gagal menyiapkan dokumen untuk akreditasi penuh secara sempurna kerana , beberapa kali di reject kerana dokumen dibuat dengan menggunakan prasa kata dan tutur bicara bahasa Indonesia.

2. Kenapa tidaknya bisak dokumen itu berbahsa Indon, persisnya kerna faktor-faktor sebegini :
        2.1 Bapak Dekan melantik seorang pelajar post gradute sebagai Pembantu Penyelidik bagi mempersiapkan dokumen MQA Kuliah Quran. Senetronnya pabilak siap sudah dokumentasi tersebut diberikan kepada HEA, namun HEA bilang enggak mungkin begini ni.... iaitu tidak bisa dokumentasi berbaur bahasa Indon kerana kita di Malaysia

         2.2   Semua pensyarah di Kuliah Quran bukan warga Malaysia (ada sorang jerrr) . Dulu ada orang
Melayu Malaysia tapi Azizan dan Jamil tendang keluar ke Yayasan Islam. Jadi pentadbiran Kuliah Quran pun kena fhamalah jadi bahasa Indon lah.

3.Sekarang ini bukan masalah MQA tak mahu bagi pengiktirafan tetapi pihak Dekan tidak buat kerja dengan bersungguh sungguh dan perihatin dengan masalah pelajarnya dan stafnya. Dokumen masih ditangan KUIN dan belum diselesaikan dan tak pasti bila nak selesai sedangkan pelajar dah bergraduat.

4. Bayangkan jika pelajar tersebut adalah adik dan anak kita. Sudah tentu kita akan marahhhhh dan akan ..... 

5. Implikasinya pelajar-pelajar terbabit , tidak bisa mendapatkan sijil Ijazah walaupun sudah naik pentas konvo dan sudah membayar semua yuran KUIN. Bukan sekadar itu bahkan implikasinya  :
         5.1 Tidak dapat menyambung pengajian Master di IPT lain .
         5.2 Tidak dapat untuk mendapat pekerjaan tetap dengan sektor awam.

6. Cadangan admin kepada pelajar terbabit supaya kerap-kerap menghubungi Dekan. Jika gagal minta waris menghubungi , jika gagal minta orang kenamaan bantu selesaikan masalah. Untuk menghubungi Dekan teruslah berhubung 016 2552488.

Semoga dipermudahkan Allah.