Pages

Sunday 27 May 2012

KENAPA JAMIL RAMAPAS 13 %, ELAUN COLA DAN OPSYEN BERSARA 60

Sungguh terkejut kakitangan KUIN baru-baru ini , apabila Mesyuarat Lembaga (Khas) menolak untuk menerima pakai Pekeliling kenaikan gaji 13 %, pencen 60 tahun dan kenaikan elaun colar seperti yang dinikmati oleh semua kakitangan awam yang lain. Inilah kali pertama dalam sejarah  KUIN sejak ditubuhkan tidak menerima pakai pekeliling rasmi Kerajaan yang telah juga diguna pakai oleh kakitangan Kerajaan dan Agensi Jabatan Kerajaan Negeri Kedah.

Persoalannya kenapa pekeliling itu ditolak? Pihak warta berita KUIN ada jawapannya:
1. Krisis kewangan KUIN antara faktor utama, kerana KUIN sudah menggunakan hampir keseluruhan peruntukan Kerajaan Negeri dan KUIN amat bergantung kini kepada yuran pelajar. Kalau bayar kepada kakitangan KUIN, apahal pulak dengan kakitangan anak emas Jamil Insaniah Holdings.

2. Jamil sebenarnya mahu Pendaftar dan Pak Cop (driver Dato Barni) tidak dismbung semula. Tidak ada pilihan melainkan menyekat penggunaan pekeling opsyen umur bersara wajib 60 tahun. Bila tak mahu menggunakan pekeling itu , KUIN juga tak boleh guna pekeliling kenaikan gaji sebab ia adalah pekeliling yang setaraf, alasan utama yang Jamil bisik kat MB ialah KUIN adalah swasta. Bila nak guna pekeliling gaji kat kami kira swasta, kenapa tak naikkan gaji kami melebihi Insaniah Holding sebab sama sama swasta. CEO Insan medic  bagi 35,000.00 sebulan, Dekan Kuliah Insan Medic 25,000.00, Penjenayah financial controller 8,0000.00 sebulan.

Memang Jamil suka kepada KERA dan BERUK kerana pepetah melayu ada berkata :

' ANAK SENDIRI DIBIARKAN
  ANAK KERA DIHUTAN DISUSUKAN'